Proje Hakkında
|
Proje Adı: Hizmetiçi Öğretmen Eğitiminde Bilimsel Sorgulama Destekli Çevrimiçi Mentorluk (E-Scaffolding) Modelinin Tasarlanması Ve Etkililiğinin Değerlendirilmesi:
Türkiye’de öğretmenlerin mesleki gelişimine yönelik hizmetiçi eğitimler merkezi bir planlama ile yürütülmektedir. Öğretmenlerin bir günden bir haftaya kadar değişen sürelerde gerçekleştirilen bu eğitimlere genellikle zorunlu katılımı beklenmektedir. Bu programların etkililikleri, herkese uygun standart bir içerikte düzenlenmeleri ve öğretmenlerin öğrenci rolünde eğitim almaları gibi nedenlerle sınırlıdır. Her bir öğretmenin kendi sınıf ortamındaki beklentileri ve ihtiyaçları farklıdır. Hizmetiçi eğitimler, öğretmenlerin fikirleri, hayalleri, gelecek tasarıları ve beklentileri dinlenerek oluşturulmalı ve sınıfların iklimi ve doğası göz önünde bulundurularak daha fazla dayanışma, farkındalık, cesaret, empati ve paylaşımla tasarlanmalıdır.
|
|
Amacımız:
Mevcut projede, mesleğe yeni başlamış sınıf ve fen bilimleri (fizik, kimya ve biyoloji dahil) öğretmenleri ile deneyimli sınıf ve fen bilimleri öğretmenlerinin sınıf içi uygulamalarının bilimsel sorgulama çerçevesinde etkililiğinin yüz yüze ve çevrimiçi tasarlanmış bir hizmetiçi öğretmen eğitimi modeli ile derinlemesine incelenmesi ve değerlendirilmesi hedeflenmektedir. Milli Eğitim Bakanlığı 2023 Eğitim Vizyonu çerçevesinde mevcut proje okul, öğretmen ve akademisyen işbirliğine dayanmaktadır. Bunun yanında proje kapsamında geliştirilen veri toplama araçları orta ve uzun vadede öğretmenlere otonom bir hizmetiçi eğitim yaklaşımı sunmaktadır. Öğretmenlere kendi öğretim materyallerini geliştirme, etkinliklerini planlama, video işleme teknolojileri ve web ortamını akranları ile iletişimde etkili kullanma gibi becerilerin uygulamalı kazandırılması ve projede geliştirilen kaynakların basılı/dijital olarak ulusal düzeyde erişime sunulması projenin yaygın hedefleri arasındadır.
|
|
Proje aşamaları:
Tasarım tabanlı araştırma olarak desenlenen proje, öğretmenlerin fikirlerinin ve beklentilerinin ön planda tutulduğu mentorlük, koçluk, akran öğrenimi, iş birliği ve birlikte çalışma stratejileriyle desteklidir. Bilimsel sorgulama anlayışını temel alan hizmet içi eğitim programı her bir öğretmenin kendi sınıf ortamındaki beklentileri ve ihtiyaçlarına göre şekillenecek etkileşimli bir diyalog platformudur ve proje süreci dört aşamadan oluşmaktadır.
|
|
|
|
Birinci Aşama: Durum Tespiti ve Öğretmen Portalının Oluşturulması
Birinci aşama uygulamalar öncesi öğretmenlerin ihtiyaç ve beklentilerine yönelik durum tespitinin gerçekleştirilmesidir. Proje paydaşları olan Milli Eğitim Bakanlığı Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü (YEĞİTEK) ve Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Uzaktan Eğitim Araştırma ve Uygulama Merkezi (UZEM) destekleri ile proje web sayfası ve öğretmen portalı uygulamaya hazır hale getirilir.
|
|
|
|
|
İkinci Aşama: Hizmetiçi Eğitim Tasarımını Oluşturma
İkinci aşamada öğretmenler sınıflarında uygulamalarını gerçekleştirirler. Bu kapsamda, sınıf içi birinci uygulama sonrasında kısa video bölümleri ve araştırmacı bireysel görüşlerini yansıtan dönütler öğretmenler ile yüz yüze veya çevrimiçi ortamda paylaşılır. İlgili dönütü alan öğretmen bir sonraki etkinliğini hazırlar ve uygular.
|
|
|
|
|
Üçüncü Aşama: Hizmetiçi Eğitim Uygulamaları ve Dönütlerin İşlenmesi
Üçüncü aşamada sınıf içi uygulamaların etkililiğini desteklemek için kendini sürekli yenileyen deneme ve geliştirme süreci başlar. Bu sürecin üçüncü ve dördüncü etkinlik uygulamalarında öğretmenler de birbirlerinin akran değerlendirme sürecine katılırlar.
|
|
|
|
|
Dördüncü Aşama: Hizmetiçi Eğitim Uygulamalarını Değerlendirme
Dördüncü aşamada uygulamaların bitimini takiben son değerlendirmeler yapılır. Araştırmada nitel ve nicel çeşitlilik gösteren veri toplama araçları ile programın tasarımının (dijital platformun oluşturulması, uygulamaların video kayıtları, video kayıtlarının işlenmesi ve etkinlik kitlerinin oluşturulması) ve etkililiğinin (öğretmenlere uygulanacak yarı- yapılandırılmış görüşmeler, anketler ve görüş formları, gözlemci değerlendirme rubrikleri, etkinlik değerlendirme formaları ve öğretmen akran değerlendirme formları) değerlendirilmesi için veriler toplanır. Burada amaç etkili bir hizmetiçi öğretmen eğitimi için uygun örüntülerin keşfedilmesidir. |
|
Proje tanıtım broşürü için tıklayınız.
Bu web sayfası [SOBAG-220K080] proje numaralı TÜBİTAK ARDEB 1001 araştırma projesi tanıtım, bilgilendirme ve çevrimiçi platform arayüzü olarak geliştirilmiştir. Tüm yayın içeriğinden proje ekibi sorumlu olup, içerik hiçbir şekilde TÜBİTAK’ın görüşlerini yansıtmamaktadır.